03.12.2015

Uporządkuj swoje pliki na komputerze przed świętami

porządkowanie plików

Organizacja jest bardzo ważnym punktem, zwłaszcza jeśli mamy dużo plików i problemy z ich uporządkowaniem. Zawsze wydawało mi się, że porządek na pulpicie, w zdjęciach to podstawa. Tak było dopóki nie zaczęłam pisać bloga. Do niedawna nie myślałam, że to może być problem dopóki moje zdjęcia, nad którymi pracowałam spory czas ot tak, po prostu zniknęły.

Nie potrafię do tej pory odpowiedzieć co się z nimi stało, gdzie się podziały. Czy to przez moje roztargnienie i bałagan w plikach na pulpicie, czy to nieuwaga, błąd przy zgrywaniu z aparatu, a może pendrive miał ochotę zrobić mi psikusa i ochoczo postanowił je gdzieś wykasować. Szukałam wszędzie, dosłownie wszędzie, niestety nie znalazły się. Postanowiłam więc, że tak nie może być, moja praca poszła na marne z jakiegoś dziwnego powodu, a ja nie mogę nic z tym zrobić.

Była złość i rozgoryczenie, ale nic nie da się na to poradzić. Wzięłam się więc w garść i zrobiłam porządek. Trwało to trochę, jednak moje zdziwienie było ogromne, gdy w milionach miejsc znajdowałam zdjęcia, posty i tym podobne ciekawe pliki. W tym nieładzie faktycznie było mi się ciężko odnaleźć, ale trwałam tak długo, aż dostałam nauczkę i wyszłam (mam nadzieje) z niej cało.


12 PUNKTÓW,
KTÓRE POMOGŁY MI W UPORZĄDKOWANIU 
PLIKÓW NA KOMPUTERZE



1. Tworzenie folderów - (opisanych), najlepiej podzielone tj. zdjęcia: na instagram, na bloga, posty: nieopublikowane i te opublikowane, inspiracje: podzielone na kategorie (lepiej będzie znaleźć te, których w danym momencie będziemy potrzebować).
 
2. Pliki uporządkowane - dobrze gdy od razu możemy je znaleźć.

3. Łatwy dostęp do plików - czyli im głębiej je chowamy, tym bardziej musimy się naklikać żeby się do nich dostać jeśli mamy utworzonych dużą ilość folderów, warto więc wziąć to pod uwagę.

4. Pliki, z których często korzystamy – najlepiej gdyby były od razu widoczne po włączeniu komputera czy przenośnego urządzenia, to znacznie ułatwi pracę.

5. Plik „różne” – najgorsza z możliwych kategorii, miałam ich mnóstwo oraz takich pod tytułem „nowy folder”, do których wrzucałam dosłownie wszystko. Uporządkowanie tego było nie lada wyczynem. 

6. Umieszczanie dat – daty to dobry pomysł na ogarnięcie chaosu. Najlepszy format to np.: 2015.11.24 + opis. Łatwiej będzie znaleźć poszczególne pliki, posty czy zdjęcia jakie wykonaliśmy ostatnio. Najlepiej wybrać jeden format i się go trzymać żeby znowu nie powstał chaos, którego chcemy tak bardzo uniknąć. Przecież nie chcemy znowu marnować czasu i porządkować przez pół wieczoru swoich plików.

7. Skróty nazw – o nie.. tylko nie to, chyba, że macie je tak zakodowane, że nie będzie to dla was problemem. 

8. Trzymanie plików w chmurze – jeśli posiadamy sporą ilość: filmów, muzyki, zdjęć to najlepiej umieścić je w takiej chmurze. Do wyboru mamy mnóstwo tego typu usług np: Dropbox, OneDrive, Dysk Google, iCloud. Wiele z nich ma wyjściowo całkiem dużą pojemność i przede wszystkim są darmowe. Dysk na komputerze nie jest wtedy przeładowany i działa szybciej oraz sprawniej dzięki temu. Warto rozważyć taką opcję, plus jest też taki, że do chmury można mieć dostęp z każdego miejsca i komputera.

9. Usunięcie plików, których nie używamy – na pewno mamy ich na swoich dyskach wiele. Nieostre zdjęcia, dawno niesłuchana muzyka czy milion rzeczy zapisanych w Wordzie o których dawno nie pamiętamy. 

10. Zdjęcia – robiąc zdjęcia aparatem, są one często bardzo dużych rozmiarów, dlatego zajmują sporo miejsca. Jeśli naprawdę nie potrzebujemy ich w super dużej rozdzielczości, możemy je zmniejszyć do rozmiarów nam pasujących. Ja zmniejszam do 750 pikseli. 

11. Odkurzanie komputera – chociażby programem CCleaner. Trzeba tylko pamiętać, że jeśli nie odhaczymy  poszczególnych opcji, to może on usunąć ważne dla nas rzeczy np: zapisane hasła w przeglądarce.

12. I najważniejsze: konsekwencja – bez tego się nie uda, pamiętajmy o tym.



Macie jeszcze jakieś dobre pomysły na porządki na komputerze?

 

26 komentarzy:

  1. Na szczęście mam nowy komputer i jeszcze nie zdążyłam nabałaganić, ale w starym jeszcze muszę porobić porządki :)
    Co do zmniejszania zdjęć to kiedyś też tak robiłam, ale przestałam jak potrzebowałam jedno wywołać w trochę większym formacie i wyszło bardzo niewyraźne..
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To masz super, czyściutki i pusty komputer :) Dlatego zdjęcia zmniejszone trzymam na komputerze a te dużej rozdzielczości w chmurze, bo nigdy nie wiadomo kiedy będziemy potrzebować dobrej jakości zdjęcie o sporej rozdzielczości :)

      Usuń
  2. Kiedyś "prowadziłam" swój komputer tak, że wszystkie pliki; czy to zdjęcia czy pliki wordowskie, prezentacje itd. znajdowały się na pulpicie. Dziś jestem bardzo skrupulatna i konsekwentna i nie wyobrażam sobie takie bajzlu. Od razu odechciewa się pracować...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki bałagan sprawia że bardzo dużo czasu schodzi na poszukiwanie plików, zdjęć i tym podobnych :)

      Usuń
  3. z tymi porządkami zwlekam od jakiegoś czasu, podobnież ze zdjęciami... setki, tysiące, bez nazw, tytułów, połowa absolutnie do kosza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam właśnie tak samo :) Teraz to od razu chce się pracować bo po zrobieniu porządków wszystko można łatwo odnaleźć :)

      Usuń
  4. I u mnie przydały by się takie porządki, na razie w plikach panuje chaos i to wielki. Jest masa folderów i podfolderów i ukrytych w nich jeszcze innych folderów o bardzo dziwnych nazwach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Milion folderów, w folderach i podpisane dziwnymi nazwami w stylu "hhhh:, "tttk" lub coś podobnego to u mnie był standard, na szczęście udało mi się to uporządkować teraz tylko konsekwencja :)

      Usuń
  5. Na szczęście robie to w miarę na bieżaco, nie lubie mieć bałaganu nawet na swoim komputerze :)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie generalnie jest porządek na komputerze. Chyba że przychodzi okres zaliczeń na studiach, to wtedy wszystko trzymam na pulpicie.. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Co jakiś czas podchodzę do sprzątania, ale nadal jest taki sam bałagan. Może własnie przed świętami to zrobię raz a dobrze. Foldery mam, ale tu tez bałagan, że nic znaleźć nie mogę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę powodzenia w takim razie :) Uważam że warto uporządkować komputer od razu lepiej będzie się pracowało, widzę to po sobie :)

      Usuń
  8. Świetny wpis i porada.

    Jako uzupełnienie zaproponuję coś, co sam kiedyś napisałem, ale to się sprawdza głównie przy pracy.
    http://blog.ad3.eu/zachowaj_porzadek.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo przydatny post! Ostatnio robiłam porządek w komputerze i teraz jest od razu lepiej. :)

    http://jejwysokoscjulia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja mam lekki bałagan i zbyt dużo folderów: ważne, odpisać itp ;). Muszę to w końcu ogarnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mnie Twój artykuł bardzo zmotywował do zrobienia porządku. Mam komputer w koszmarnym bałaganie i coraz trudniej mi w tym chaosie coś znaleźć. Czas najwyższy się za to zabrać. No i niestety mam tendencję właśnie do chowania folderów w foldery i foldery i foldery...czasami nadgorliwość w porządkowaniu bywa jak widać zgubna...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to tak właśnie jest a może się przyda to zdjęcie jeszcze zostawię na wszelki wypadek a może jeszcze nie wyrzucać tych wordowskich plików to je gdzieś schowam i tak się tworzą miliony niepotrzebnych folderów. Powodzenia w porządkowaniu :)

      Usuń
  12. haha u mnie to chyba się nie uda :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę się w końcu wziąć za porządki w komputerze i zastosować się do Twoich rad, bo naprawdę systematyka i porządek to podstawa. Zwłaszcza właśnie odpowiednie nazwy i daty dla folderów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Systematyka dokładnie, mi jej wcześniej brakowało ale teraz trzymam poziom :)

      Usuń
  14. Zabieram sie zavto od dawna. I jakos nie moge zaczac.... to moj plan na dzisiejszy wieczor... i kilka kolejnych, ale jak juz zaczne to jakos pojdzie. Dzieki za motywacje

    OdpowiedzUsuń
  15. Widzę, że mam podobny problem. Raz na jakiś czas robię porządek, a potem znów wszystkiego przybywa i robi się mały bałagan. Teraz przed wyjazdem już chyba nie zdążę się tym zająć, ale może po nowym roku...

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo trafiony post. Chyba sobie tą listę wydrukuję i powieszę nad biurkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Rany boskie, chcę to zrobić, a potem na bieżąco chcę to utrzymać w porządku, żeby już do tego nie wracać :-)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 The Natural Minimalism , Blogger